500KM SLOVENSKÝCH
Rýchlostné otvorené preteky „500 km slovenskych“ sa jazdili v rokoch 1937 a 1938 na okruhu Bratislava – Malacky – Baba – Pezinok – Bratislava. Tento okruh absolvovali jazdci 5 krát, takže celková dĺžka trate bola 500 km. Preteky boli vypísané pre automobily a motocykle. Stroje boli rozdelené do kategórií:
Automobily up to 1100 ccm a up to 2000 ccm
Motocykle up to 175 ccm, up to 250 ccm, up to 350 ccm, up to 500 ccm
Sidecary up to 600 ccm
Jazdci boli klasifikovaní v dvoch skupinách:
Skupina A – továrenskí jazdci
Skupina B – súkromní jazdci
Usporiadateľom pretekov bol Slovenský motoklub a štart oboch ročníkov bol pred klubovňou na Šafárikovom námestí.
I. ročník 500KM SLOVENSKÝCH 1937
Dňa 20. júna 1937 za nepriaznivého počasia bol odštartovaný prvý ročník pretekov. na ťažkej a mokrej trati došlo k niekoľkým pádom najmä v zákrutách na Babe. Absolútnym víťazom v kategórii automobilov sa stal Ján Kubíček na automobile Bugatti s motorom Ford časom 5 hodín,12 minút, 3 sekundy. Najrýchlejším pretekárom na automobile československej výroby bol Vojtěchovský na Aero 50. V konkurencii silnejších automobilov sa veľmi úspešne umiestnil Antonín Vitvar s automobilom Jawa 700. V kategórií motocyklov sa stal absolútnym víťazom Kostlivec na stroji BMW 500 ccm časom 5 hodín, 25 minút, 22 sekúnd. V skupine súkromných jazdcov zvíťazil slovenský pretekár Jaroslav Bartošek na stroji BMW 500 ccm, neskoršie známy motoristický funkcionár a AMK Zväzarmu, ktorý tragicky zahynul pri veľkej cene ČSSR v Brne.
II. ročník 500KM SLOVENSKÝCH 1937
Druhý ročník sa konal 26. júna 1938. Bol zahájený slávnostným ceremoniálom na Šafárikovom námestí. Štart automobilov bol o 9:00 hodine. Hromadný štart motocyklov bol o 9:05 hodine. Štartovalo 21 automobilov a 30 motocyklov. V priebehu preteku odpadlo 9 automobilov a 9 motocyklov, medziiným Vojtěchovský, Mikulc, Kubíček, Kostlivec.
Výsledky:
Skupina A
Automobily
do 1100 cca Formánek Aero 30
do 2000 ccm Romani Aero 50
Motocykle
do 175 ccm Simandl Jawa
do 250 ccm Vlk Jawa
do 350 ccm Dusil Jawa
do 500 ccm Blumenthal BMW
Skupiny B
Automobily
do 1000 ccm Sova Jawa
do 2000 ccm Ing. Krátky Aero 50
Motocycle
do 175 ccm Lōffelmann Jawa
do 250 ccm Žižkovský Ogar
do 350 ccm Rōhrich DKW
do 500 ccm Jurina DKW
Sidecary do 600 ccm Ellmer Zündap
Veľmi úspešné v týchto pretekoch boli automobily Aero. Dosiahli najlepšieho času dňa priemerom 94 km/h. Ing. Janoušek na automobile Aero mal najlepší čas na jeden okruh priemerom 102 km/h. Automobily aero obsadili 3 prvé miesta v 3 kategóriách.
Obnovení závodu 500KM SLOVENSKÝCH
Obnovenie tradície 500 km slovenských navrhol v roku 1973 Mudr. Vlastimil Mareš, známy motorista a jeden z aktívnych členov Veteran Car Clubu Bratislava Rusovce. V roku 1974 klub zorgaizoval vôbec prvé veteránske podujatie na Slovensku. Spomienková jazda sa išla ako jazda pravidelnosti po pôvodnej trati „500 km slovenských“ a účastníci ju absolvovali jeden krát. Podujatie malo veľký úspech ako u účastníkov tak isto aj u motoristickej verejnosti. Veteran Car Club Bratislava-Rusovce pravidelne organizoval spomienkovú jazdu aj v ďalších rokoch. V roku 1978 sa konal jubilejný 5. ročník s veľkou medzinárodnou účasťou. Štartovalo 66 účastníkov na autách a 33 jazdcov na motocykloch. Slávnostný štart previedla Eliška Junková. Riaditeľom tohoto jubilejného ročníku bol člen Veteran Car Club Bratislava-Rusovce Daniel Dick.
Zaujímavou zmenou bola spomienková jazda v roku 1990, kedy sa organizátori odklonili od tradície a v rámci nových porevolučných pomerov viedla trasa z Bratislavy do Viedne a naspäť. Záštitu nad podujatím mal viedenský primátor pán Helmut Zilk.
Okrem rokov (1993 až 1995), sa spomienková jazda „ 500 km slovenských“ konala každoročne. 8. 5. 2004 odštartoval 27. ročník súťaže na pôvodnej trati pretekov pod výstižným
názvom „Pôvodných 500 km slovenských“.