Sledujte nás

Slovenská strela

Návrat historického vlaku na Slovensko

Informácie

  • 29.6. - 02.07. 2022
  • Bratislava - Tatranská Lomnica

Slovenská Strela

História

Motorové vozne rady M 290.0 vyrobili v koprivnických Závodoch Tatra, a.s. v roku 1936 pre vtedajšiu Československú štátnu železnicu v počte dva kusy. Na vozňoch bol unikátny nielen design karoséria a interiér, ale predovšetkým elektromechanický prenos výkonu od Jozefa Sousedíka. Vďaka jeho patentovanému systému sa vozidlo rozbieha na elektrický pohon a pri dosiahnutí rýchlosti 82 km/H sa automaticky prepne na čisto mechanický. Ten je pri vyšších rýchlostiach účinnejší. Oba motorové vozne jazdili v bežnej premávke rýchlosťou až 130 km/h, pri jazdných skúškach dosiahli rýchlosť 148 km/h.

Do pravidelnej prevádzky boli vozne spoločnosťou ČSD zaradené 13.júla 1936. Boli pridelené do depa a domovskej stanice Bratislava – hlavná stanica a jazdili na motorovom rýchliku „Slovenská strela“ na trase Bratislava – Brno – Praha. Dosahovali priemernú cestovnú rýchlosť 92 km/h (v tej dobe parné vlaky jazdili v priemere 68 km/h), pričom spoje boli prvý krát v histórií ČSD povinne miestenkové. Jazda trvala 4hod a 20min vrátane trojminútovej prestávky v Brne.

Galéria