Dobrý deň pán Hercog, v prvom rade vám chceme zaželať všetko najlepšie k prvej 30tke, veľa spokojných zákazníkov a šťastných kilometrov. Ako by ste pár vetami vy opísali prvých 30rokov Škody na Slovensku?
Som naozaj rád, že mám možnosť bilancovať takéto výnimočné výročie. Tridsaťročné pôsobenie značky Škoda na slovenskom trhu odštartovalo v roku 1993 založením oficiálneho zastúpenia, ktoré sa postupne rozrástlo na najširšiu autorizovanú sieť medzi automobilovými značkami na Slovensku. Tú dnes tvorí 65 autorizovaných partnerov poskytujúcich predaj a servis vozidiel, k tomu ďalších 8 servisných miest, v ktorých spolu pracuje viac ako 2000 ľudí. Predajné čísla hovoria samé za seba: za tri dekády na trhu sme nepretržite trhovou jednotkou, počas tohto obdobia sme našim zákazníkom na Slovensku dodali viac ako 630 tisíc áut. O našich dnes už legendárnych modeloch, ako Fabia či novodobá Octavia, môžem vďaka ich rekordným predajom smelo tvrdiť, že do veľkej miery motorizovali Slovensko v modernej ére. Samozrejme, významnú rolu v tomto úspechu zohrali naši zamestnanci, ktorí hodnoty značky odovzdávali spokojným zákazníkom. Aktuálne, tak ako celý automobilový priemysel, aj značka Škoda Auto, prechádza a bude prechádzať významnými zmenami. Pri týchto zmenách však nezabúdame na zodpovedný prístup k životnému prostrediu a spoločenskú zodpovednosť, do ktorej spadá podpora rozmanitých automobilových, kultúrnych či športových podujatí, ale aj podpora sociálne slabších.
Škoda nie je len dokonalým partnerom na cestách, ale podporujete aj mnoho športovcov, či zaujímavých projektov. Podľa čoho si spolupráce vyberáte a čo vás motivuje pomáhať?
Vnímame to tak, že tí úspešní a silní majú povinnosť sa podeliť o svoj úspech aj takouto formou. My ako jednotka na trhu po tri dekády, do tejto skupiny patríme. No a keďže Škoda má vďaka svojim zakladateľom, ktorí začínali ešte na sklonku 19. storočia ako výrobcovia bicyklov, cyklistiku jednoducho v DNA, je asi prirodzené, že spolupráce smerujú práve k tomuto športu. Dnes značka nadväzuje na svoju históriu a podporuje svetové cyklistické podujatia ako sú Tour de France či Vuelta. Medzi tie domáce patria preteky horských bicyklov Škoda Bike Open Tour, najväčšie preteky cestnej cyklistiky Okolo Slovenska, L´Etape by Tour de France Slovakia či už tradičná Detská tour Petra Sagana, ktorá podporuje mladé cyklistické talenty. Škoda Auto sa však môže pýšiť aj najdlhším športovým partnerstvom, keďže značka už 31 rokov podporuje Majstrovstvá sveta IIHF v ľadovom hokeji, od roku 1993 je zároveň aj partnerom Slovenského zväzu ľadového hokeja.
Začiatky značky Škoda siahajú až do roku 1895, najskôr ako Laurin & Klement a od roku 1927 ako koncern Škoda. Teda môžeme povedať, že ide o silnú značku s tradíciou. Napokon niekoľko kúskov tejto spoľahlivej značky zo 40-tych či 50-tych rokov boli účastníkmi aj pretekov 500KM SLOVENSKÝCH, čo je zrejme aj vizitkou kvality a nadčasovosti. Ako vnímate vývoj Škody vy?
Spoločnosť Škoda Auto píše svoju históriu takmer 130 rokov. Prvé vozidlo Laurin & Klement Voiturette A sa verejnosti predstavilo koncom roku 1905 a nadviazalo na dovtedajšiu úspešnú výrobu bicyklov a motocyklov. Ďalšie dekády patrili vývoju, inováciám a budovaniu značky. No a v tomto pokračujeme až do dnes a stále prinášame tie najlepšie riešenia individuálnej mobility. Náš model Enyaq sa drží na špici v predaji elektromobilov na Slovensku, naše kampane pomáhajú edukovať slovenských vodičov a vodičky o výhodách tohto spôsobu dopravy. Zároveň však kladieme dôraz na témy ako je trvalá udržateľnosť a ochrana životného prostredia. Aj preto sme ako líder elektromobility na Slovensku predstavili v týchto dňoch projekt Najkrajšie zvuky Slovenska, ktorý zosobňuje novú esenciu značky, ktorá kladie dôraz na životné prostredie, prepojenie s prírodou a objavovanie nového.
Čím vás oslovil projekt 500KM SLOVENSKÝCH? Neláka vás sa pretekov zúčastniť ako súťažiaci? Prípadne na akom aute by ste ponuku zúčastniť sa zvážili?😊
Nielen motoršport, ale aj bohatá história neodmysliteľne patrí k značke Škoda a oba tieto aspekty spája aj podujatie 500 km Slovenských. Tento ročník je pre nás zároveň spojený aj s oslavou 30. výročia našej novodobej histórie na Slovensku. Okrem vzrušujúcich motoristických súbojov tak návštevníci uvidia v špeciálnej sprievodnej flotile aj naše najnovšie modely, medzi ktorými samozrejme nebude chýbať elektrický Enyaq.
Osobne verím, že raz sa mi podarí zažiť atmosféru komunity fanúšikov historických vozidiel aj na vlastnej koži a budem sedieť priamo za volantom niektorého z historických skvostov. Ak by som si mal vybrať model, na ktorom by som sa zúčastnil 500 km Slovenských, bol by to Škoda Popular v prevedení Monte Carlo.
Bolo vaše prvé auto značky Škoda? Aká je vaša prvá spomienka na značku Škoda?
Naša rodina je so značkou Škoda veľmi spätá, môj otec vlastnil roadster Škoda Felicia, ktorý si ako automechanik aj sám opravoval. Keď sa mu rodina rozrástla, vymenil ju za modrú Škoda 1000 MB. A aj mojim prvým autom bola Škoda, konkrétne Felícia LX 1,3/44 kW v červenej farbe. Tú sme ako bývalé služobné auto spolu s manželkou kúpili po roku od môjho nástupu do Škoda Auto Mladá Boleslav.
My v teame 500KM SLOVENSKÝCH zastávame názor, že historické vozidlá sú technickou pamiatkou a zároveň kultúrne dedičstvo národa. Čo si o tomto posolstve myslíte vy?
My sme na históriu našej značky, mimochodom jednej z najstarších na svete jej príbeh a úspechy nesmierne hrdí. Jednotlivé vozidlá našej histórie mapujú nielen technologický pokrok, ale aj silu odhodlania, ľudského ducha a môžu nám slúžiť ako zdroj inšpirácie. Aj preto si pravidelne pripomíname výročia či významné dni pri prelomových modelov a doteraz k nim aj mňa osobne viaže silné puto. Verím, že aj vďaka takýmto podujatia budú mať ľudia možnosť nazrieť do historických udalostí, motivovať sa nimi a naplno vnímať posun, ktorý za tie roky nastal.
Okrem podpory 500KM SLOVENSKÝCH podporujete aj najmenších pretekárov predškolského veku na 100metrov bratislavských a 100metrov košických, ktorí pretekajú na šliapacích autíčkach – zmenšeninách modelu Škoda 1000. Do pretekov venujete hlavnú výhru „auto na víkend“ v podobe ikonického a nadčasového Škoda Enyaq. Myslíte, že práve tu sa niekde rodí náklonnosť k šoférovaniu a možno aj k značke Škoda?
Deti sa dokážu naplno nadchnúť pre veci, ktoré ich zaujmú. Ak to bude náklonnosť k motorizmu, ktorá sa možno neskôr pretaví do práce v tejto oblasti, samozrejme, poteší ma to. Keďže Škoda na Slovensku stále tvorí najväčšiu časť vozového parku spomedzi automobilových značiek, verím, že aj náklonnosť k nej sa bude odovzdávať z generácie na generáciu tak, ako sa kedysi odovzdávali samotné autá. Samozrejme, nečakáme, že to bude len tak, bez nášho pričinenia. Preto naplno pracujeme na tom, aby sme aj pre budúcich vodičov a vodičky prinášali modely, ktoré splnia ich očakávania a zároveň budú odrážať požiadavky doby a reflektovať na technický vývoj v tejto oblasti.
Je niečo čo by ste odkázali pretekárom či fanúšikom 500KM SLOVENSKÝCH?
Budem rád, ak si toto podujatie užijú naozaj naplno, či už za volantom, alebo ako fanúšikovia. Takéto stretnutia plné skvelej atmosféry, spolupatričnosti a radosti sú skvelým štartérom do ďalších dní a dá sa z nich vyťažiť množstvo priateľstiev a pozitívnej energie. A s tou je pre každého hneď každý deň krajší.