Sledujte nás

Rozhovor s Tiddom Brestersom

V uplynulom ročníku nám bolo cťou byť súčasťou najväčších veteránskych pretekov sveta a hostiť na Slovensku federáciu FIVA. Pocit zodpovednosti privítať pretekárov z 18 krajín sveta a zároveň samotného prezidenta FIVA pána Tidda Brestersa, bol veľkým záväzkom urobiť všetko najlepšie ako sa len dá. O tom ako sa nám to podarilo očami pána Brestersa, či iných zaujímavých veciach z federácie FIVA sa dozviete v našom nasledujúcom rozhovore. 

Pán Bresters, bolo nám veľkou cťou a potešením, že ste s nami absolvovali celú trasu pretekov, ako by ste zhodnotili preteky 500 KM SLOVENSKÝCH?

Myslím si, že 500 KM SLOVENSKÝCH je podujatie, ktoré si kladie ambície spojiť krásu a štýl historických vozidiel s okolím, či už sú to malebné mestá alebo nádherná krajina a tiež ponúknuť veľa radosti nielen účastníkom, ale aj verejnosti. Bolo veľmi príjemné vidieť a cítiť, s akým nadšením reagovalo množstvo ľudí popri trase, vrátane mnohých mladých ľudí, keď sa okolo nich autá prehnali, alebo boli vystavené.

Ktorá etapa bola pre vás najzaujímavejšou?

Etapa z Košíc do Tatranskej Lomnice ukázala miesta a výhľady na krajinu, ktoré boli naozaj vydarené. Pretože sme s manželkou nevedeli, že Slovensko má takú krásnu prírodu! Ale aj etapa do Bojníc bola veľmi výnimočná, so zastávkou v Turčianskych Tepliciach, kúpeľnom stredisku, o ktorom sme nikdy predtým nepočuli, ale ktoré nás naozaj očarilo.

Patríte medzi najpovolanejších hodnotiť či porovnávať preteky v rámci sveta, ako by ste ohodnotili náročnosť pretekov 500 KM SLOVENSKÝCH v porovnaní s inými svetovými podujatiami?

Každá FIVA World Rally je taká odlišná, ako sa od seba líšia krajiny tohto sveta, ale môžem povedať, že organizátori 500 KM SLOVENSKÝCH si dali naozaj záležať, aby ponúkli maximálny mix pôžitku z jazdy a kultúrnych zaujímavostí, a to všetko vo veľmi pohodovej atmosfére, ale samozrejme nezabudli ani na súťažný prvok – tak, ako sa to dá od FIVA rally pravidelnosti očakávať.  

 

Spoločným cieľom ferderácie FIVA a tiež 500 KM SLOVENSKÝCH je šíriť propagáciu svetového motoristického dedičstva. Myslíte, že sa nám podarilo pritiahnuť na Slovensko a ukázať fanúšikom skutočne tie najlepšie kúsky čo sa dajú vidieť?

 

Veľmi ma potešilo, že súťaž bola dôsledne vyhlásená a prezentovaná ako „FIVA World Rally“. Veľmi to pomohlo k tomu, aby sa FIVA stala známejšou nielen u zúčastnených posádok, ale aj u verejnosti a médií. Veľká časť našej práce, ktorou umožňujeme nadšencom historických vozidiel naďalej vychádzať na cesty so svojimi vozidlami, teraz, zajtra a pozajtra, sa odohráva v zákulisí. Ale podujatia, ako je toto, veľmi prispievajú k informovanosti, že existuje tento „ochranný štít“ FIVA, vďaka ktorému sme v priebehu rokov už zrealizovali množstvo politických opatrení a nariadení v prospech nadšencov historických vozidiel. 

Ešte raz by sme vám chceli poďakovať za udelenie certifikátu organizátora WORLD RALLY 2024, čo bolo rozhodujúcimi faktormi, že ste si vybrali práve 500 KM SLOVENSKÝCH? 

V skutočnosti je to komisia pre podujatia FIVA, ktorá rozhoduje o tom, či sa podujatie stane prémiovým podujatím tým, že ho uzná a certifikuje ako svetovú rally FIVA. Verím však, že koncepcia súťaže ju presvedčila už od začiatku. Jeden príklad: nikdy predtým sa v rámci FIVA World Rally autá neprevážali vlakom na takú dlhú vzdialenosť, stovky kilometrov medzi Bratislavou a Košicami. Bol to geniálny nápad, jednak preto, že sa tým ušetril obrovský čas a námaha, a že sa účastníci navzájom spolu zabavili ešte pred začiatkom rally.

 

Federácia FIVA združuje celý veteránový svet, ako by ste pár vetami opísali pre našich fanúšikov jeho fungovanie a činnosti?

Naše aktivity sú veľmi rôznorodé, ale pomocou našich 3 P to môžem ľahko vysvetliť. PROTECTION – Ochrana je jedným z našich hlavných cieľov. To znamená, že lobujeme za záujmy nadšencov historických vozidiel, hlavne v Bruseli, pretože odtiaľ pochádza nekonečný tok nariadení EÚ týkajúcich sa mobility, vrátane environmentálnych opatrení. Monitorujeme a reagujeme, pričom nám pomáhajú profesionálni lobisti. PRESERVATION – zachovanie sa premieta do nášho preukazu FIVA ID Card a registračného dokladu Yountimer. Takýto „FIVA pas“ potvrdzuje status motoristického dedičstva vozidla. Organizovanie a podpora svetových rallye FIVA a iných podujatí je spôsob, akým realizujeme našu Propagačnú úlohu, ale je toho oveľa viac.

 

Čo vás najviac teší na úlohe prezidenta federácie FIVA?

To znamená, že sa stretávate s ľuďmi, ktorí sú nadšení pre historické vozidlá na celom svete. Naša vášeň skutočne spája ľudí zo všetkých oblastí života. A je v tom oveľa viac ako len zábava účastníkov. Milióny ľudí sa tešia z našich vozidiel a motoriek už len tým, že obdivujú pohyblivé múzeum prechádzajúce ich mestami a dedinami.

Ešte sa vrátime v spomienkach na naše podujatie, konkrétne k pretekom pre najmenších, bolo nepriehľadnuteľné ako ste podporoval najmenších pretekárov a dokonca ste osobné víťazom prišiel zagratulovať, čo je obrovská česť. Ako vnímate posúvanie posolstva historického dedičstva v podobe veteránov na mladšie až detské generácie? 

Myslím si, že trik spočíva v tom, že robíme niečo, čo mladí ľudia vnímajú ako niečo úplne iné, a preto veľmi vzrušujúce. Dajte im napríklad lekcie jazdy vo Forde T a nechajte ich urobiť niekoľko jázd! Tak ako to vidíme vo svete mobility vo všeobecnosti, rozvíjajme koncepty zdieľania automobilov s klasickými autami. A som si istý, že deti, ktorým sa páčili preteky 100 M na šliapacích autíčkach, budú neskôr tiež radi jazdiť na aute alebo motorke, vo voľnom čase, alebo dokonca na súťažiach.

Čo by ste zapriali organizátorom či pretekárom 500 KM SLOVENSKÝCH do ďalších ročníkov?

Veľmi si želám, aby v podujatí pokračovali, zachovali to, čo je dobré a zmenili to, čo sa dá zlepšiť. Slovensko má veľa pekných miest a krajinu, ktorú môže prezentovať. 500 KM SLOVENSKÝCH je veľmi príjemný spôsob spoznávania krajiny, ale možno by sa dali zaradiť aj niektoré regióny susedných krajín. Dôležité je zachovať a ešte viac rozvinúť súťažný prvok, ako dôležitý faktor podujatia.